Digitalizace v rukou státu

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil prostředky, které Ministerstvo vnitra utratilo v letech 2012 až 2019 za zavedení elektronické identifikace a zajištění elektronického přístupu ke službám veřejné správy. Jak vyplývá z kontrolního závěru, stát na elektronizaci v příslušné oblasti utratil přibližně 300 milionů. Zarážející je však teprve skutečnost, že přístup využívá naprosté minimum osob. Je tedy opět načase lamentovat nad státní správou za plýtvání penězi a plané řeči o digitalizaci státní správy?


Před samotnou kritikou odpovědných Vám ale nejdříve tzv. Portál občana přiblížíme. Představit jej lze jako aplikaci, která má učinit státní správu flexibilnější a přístup k digitálním službám orgánů veřejné správy nám usnadnit. A co tedy portál umí? Předně zde naleznete přehled o veškerých svých dokladech a zjistíte, kdy jim končí platnost. Tyto údaje se Vám automaticky propíšou do kalendáře v aplikaci a nemělo by se Vám tak stát, že Vás na neplatnost řidičského průkazu upozorní až policejní kontrola. Portál však nabízí mnohem více než pouhý kalendář s hlídáním termínů. Jeho prostřednictvím můžete podat žádost o výpis údajů z registru obyvatel, bodového hodnocení řidiče, seznamu kvalifikovaných dodavatelů, insolvenčního rejstříku, rejstříku trestů nebo neveřejné části živnostenského rejstříku. Usnadní Vám ale i podání trestního oznámení nebo žádosti o informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím, tedy takzvané „stošestky“. Stěžovatelé i dotazující možnost odeslání přímo z portálu jistě ocení. Za jistý nedostatek lze považovat nemožnost využít stejného postupu i podle zákona o právu na informace o životním prostředí. Důvod je prostý. Formulář s ním zkrátka nepočítá.


Portál občana je navíc možné propojit s portály státní správy jako je ČSSZ, Finanční správa, eRecept, Úřad práce, pojišťovny nebo portály samospráv, kterých je ale do projektu zapojených jen velmi málo. I to může být jedním z důvodu, proč aplikaci využívá tak málo osob. Dalším je jistě komplikovaný přístup. Přihlásit se do portálu lze dvěma způsoby, a to buď prostřednictvím datové schránky nebo aplikace eIdentita. A právě u té narážíme na největší „kámen úrazu“ a důvod nízké míry jeho využití. Oba způsoby přihlášení se totiž mohou občanům jevit jako velmi složité. Aplikaci eIdentita většina lidí nepoužívá, jelikož je k tomu zapotřebí nejen občanský průkaz s čipem, ale i odpovídající čtečka na čipovou kartu. Nutnost jejího pořízení tak velkou část občanů od použití portálu odradí. Nadto, propojení s portálem pojišťovny, ČSSZ, Finanční správou apod. funguje jen uživatelům přihlášeným právě přes eIdentitu. Osoby s přístupem přes datovou schránku služeb spřátelených portálů využívat nemohou.


Je tedy státní správě co vytknout? Domníváme se, že ano, a to zbytečně komplikovaný způsob přihlašování do Portálu občana, byť částečně obhajitelný s ohledem na nutnost jistoty ohledně přihlášené osoby. Ten spolu s malou výsečí agendy, k jejímuž vyřízení slouží, vytváří jistou bariéru. Leckdo si tak raději vystojí jednou za půl roku frontu na úřadě. Za co však státní správu pochválit nelze, je její PR. O portálu totiž téměř nikdo neví. Pokud však chcete některé nezbytné záležitosti odbavit z domova, může být portál Vaším pomocníkem. Více informací naleznete na https://obcan.portal.gov.cz/prihlaseni.


Tento článek patří do sekce On-line řešení, o kterou se pro Vás stará advokát Ondřej Straka.


Můžete mu napsat na ondrej.straka@krutakpartners.cz

32 zobrazení